Vraag maar raak

Anna vroeg

Waarom heet het schilderij zo?

Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

Dag Anna, ik ben benieuwd wat je zelf denkt! Kijk eens goed naar het schilderij. Waarom denk jij dat het zo heet? En vind jij het een goede titel? Groeten, Rianne

Micky vroeg

Waarom gaat het liedje erover dat hij kaal was?

Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

Dag Micky, het is een grapje van de zanger. Omdat de man in het schilderij zichzelf van achteren ziet, en dus alleen zijn eigen haar ziet, moest de zanger denken aan de kapper. De kapper laat je vaak ook de achterkant van je hoofd zien, zodat je ziet hoe hij het haar heeft geknipt. Daarom heeft hij dit liedje bedacht. Ik ben benieuwd: vind je het een leuk liedje? Of zou je zelf een heel ander liedje schrijven bij dit kunstwerk? Groeten, Rianne

Matthias Boydens vroeg

Gebruikte Margritte bij dit schilderij( la reproduction interdite) perspectief? zo ja, met vluchtlijnen? Zo niet, welk effect heeft dit?

Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

Dag Matthias, dit klinkt als een schoolopdracht ;-) Het lijkt me dus het beste als je zelf een antwoord op deze vraag zoekt, maar ik kan wel een tip geven: probeer eens denkbeeldige lijnen te trekken langs de twee hoofden, wat gebeurt er dan? Succes ermee! Groeten, Rianne

Valentijn vroeg

Dit object is op reis. Waar is dit schilderij op het moment en wanneer is het weer terug van vakantie?

Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

Dag Valentijn, dit werk was te zien in de Hamburger Kunsthalle. Maar goed nieuws: vanaf 11 februari is het schilderij weer te zijn in Rotterdam, en wel in de tentoonstelling Gek van surrealisme! Zien we je daar? Groeten, Rianne

sophie vroeg

Wat wilde hij met het schilderij duidelijk maken?

Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

Dag Sophie! Magritte is geïnteresseerd in het mysterie dat in de zichtbare alledaagse werkelijkheid ligt. Hij geeft aan gewone onderwerpen een vreemde draai. Hier is het natuurlijk vreemd dat de man in de spiegel kijkt maar daar in plaats van zijn gezicht, de achterkant van zijn hoofd ziet. Magritte speelt zo met onze verwachtingen. Bovendien speelt de kunstenaar graag met de relatie tussen objecten, hun afbeeldingen en taal, iets wat ook in dit kunstwerk en bijbehorende titel valt te herkennen. Groeten, Rianne

Jesse vroeg

Wat is het land van herkomst?

Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

Dag Jesse, je vindt de geografische herkomst onder het kopje 'specificaties' op de objectpagina van Collectie Boijmans Online. Groeten! Rianne

Roos Egberts vroeg

Hoi! Waarom heet dit schilderij verboden af te beelden? En waar vindt dit schilderij plaats?

Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

Hoi Roos! René Magritte speelde in zijn schilderijen graag een spel met de alledaagse werkelijkheid; hij geeft gewone onderwerpen een vreemde draai. Zoals je ziet is het gezicht van de man niet terug te zien in de spiegel, terwijl je dat wel zou verwachten als iemand in de spiegel kijkt. Het boek op de schoorsteenmantel daarentegen is wel correct gespiegeld weergegeven. De titel helpt niet om een antwoord te geven, maar roept alleen maar meer vragen op. Zou het gezicht van de man verboden zijn om af te beelden misschien? Door verwarring te creëren worden de schilderijen van Magritte in ieder geval zeer aandachtig geanalyseerd! De man die is afgebeeld is de excentrieke Engelse verzamelaar Edward James. Magritte baseerde dit werk op een foto van James voor het schilderij 'Op de drempel van de vrijheid'. Die foto kun je hier bekijken: http://www.metmuseum.org/toah/works-of-art/1987.1100.157/ Groetjes Tanja

Danique vroeg

Is er commentaar op het kunstwerk gekomen en/of heeft het invloed gehad op andere kunstenaars/kunststromingen?

Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

Beste Danique, Om uit te vinden hoe het werk is ontvangen zou je de recensies van de eerste tentoonstelling van het werk kunnen opzoeken. De gegevens van de eerste drie tentoonstellingen waar het werk onderdeel van uitmaakte zijn: - René Magritte: Surrealist Paintings and Objects, Londen (London Gallery) 01.04.1938 – 03.05.1938 - Magritte, Londen (Tate Gallery) 14.02.1969 – 30.03.1969 - Magritte: A Retrospective Loan Exhibition, Londen (Marlborough Fine Art) 01.10.1973 – 01.11.1973 Voor de invloed van het werk op latere kunstenaars zou je de volgende site eens kunnen bekijken. http://illusion.scene360.com/art/94094/rene-magritte/ Ik hoop je zo voldoende geholpen te hebben. Succes! Groetjes, Jephta

Lori vroeg

wat zou de schilder ermee bedoelen dat de man zijn achterhoofd ziet in de spiegel?

Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

Beste Lori, Het schilderij blijft raadselachtig hè? Magritte baseert het op een foto van zijn Engelse mecenas Edward James. Hierop is James van achteren te zien terwijl hij naar Magritte’s schilderij ‘Op de drempel van de vrijheid’ kijkt. Dat kunstwerk is in ‘Verboden af te beelden’ vervangen door een spiegel. Die titel lijkt de keuze om alleen het achterhoofd te tonen ook niet te verklaren. Of toch wel? En waarom wordt het boek wel correct weerspiegeld? Zou het boek misschien een reflectie van de realiteit symboliseren, terwijl James als een fantasie wordt voorgesteld? Groetjes, Jephta

loading..

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

Terug

Hoe kwam het hier terecht?
Verboden af te beelden
Replica
Tim Akkerman
Detail
Download

High-res beeldmateriaal aanvragen

La reproduction interdite (Verboden af te beelden)

René Magritte (in 1937)

Wat de Belgische surrealistische kunstenaar Magritte interesseerde, is het mysterie dat in de zichtbare alledaagse werkelijkheid ligt. Niet zozeer het onzichtbare, het onderbewuste en droombeelden inspireerden hem, maar juist gewone onderwerpen waaraan hij een draai gaf. De man die Magritte hier portretteerde is de excentrieke rijke Engelsman Edward James. Hij was een vriend van de kunstenaar en kocht verschillende werken van hem. Edward James was in de jaren 30 van de 20ste eeuw mecenas van zowel Dalí als Magritte. Magritte baseerde zich op een foto die hij maakte van Edward James die naar het werk 'Op de drempel van de vrijheid' staat te kijken.


Specificaties

Titel La reproduction interdite (Verboden af te beelden)
Materiaal en techniek Olieverf op doek
Objectsoort Schilderij
Locatie Dit object is op reis
Afmetingen Hoogte: 81 cm
Breedte: 65,5 cm
Dikte: 2 cm
Makers Schilder: René Magritte
Inventarisnummer 2939 (MK)
Credits Aankoop / Purchase: 1977
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1977
Leeftijd maker Circa 39 jaar
Verzamelaar Edward James
Tentoonstellingen Een prikkelcollectie (2000)
De Collectie Verrijkt (2011)
Gek van surrealisme (2017)
De collectie als tijdmachine (2017)
Externe tentoonstellingen Magritte: The Mystery of the Ordinary 1926-1938 (2013)
Surreal Encounters - Collecting the Marvellous (2016)
Dalí, Ernst, Miró, Magritte... (2016)
Magritte, Broodthaers & de hedendaagse kunst (2017)
Materiaal Doek > Bewerkte vezel > Vezel > Plantaardig materiaal > Organisch materiaal > Materiaal > Materiaal en techniek
Olieverf > Verf > Kunstenaarsmateriaal > Materiaal > Materiaal en techniek
Object Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Geografische herkomst België > West-Europa > Europa

Alles over de maker

René Magritte

Lessen 1898 - Schaarbeek 1967

René Magritte studeerde aan de Academie des Beaux-Arts te Brussel. Hij begon als patroontekenaar bij een tapijtfabriek en met het ontwerpen van reclameaffiches..