Vraag maar raak

Ole vroeg

Hoe heet deze dame

Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

Dag Ole, Bedankt voor je vraag, helaas is deze dame niet geïdentificeerd. Haar naam weten we dus niet. Wat vind jij een passende naam? Groeten, Rianne

Jorden(9) vroeg

Had die vrouw echt bling bling

Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

Dag Jorden, De vrouw heeft oorbellen in en een ring om. Maar naast deze letterlijke 'bling bling' heeft ze ook haar mooiste kleren aangetrokken. Ze volgt de laatste Parijse mode met haar aparte hoofddeksel, mooie sjaal en jurk met grote mouwen. Alleen de dames uit de rijke klasse konden de Parijse ontwikkelingen op de voet volgen. Zo zag de bling bling van de 19de eeuw er dus uit!

lea vroeg

Waarom draagt ze haar trouwring om haar duim?

Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

In de 17de eeuw ontstond een mode waardoor vrouwen de trouwring soms om hun wijsvinger of zelfs om hun duim droegen.

Chase vroeg

Waren er in die tijd ook vrouwen die niet dik waren?

Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

Dag Chase, Ja natuurlijk waren er ook vrouwen die niet dik waren. Veel mensen waren arm en hadden honger. Daarom werden dikke vrouwen ook zo mooi gevonden: dat was een teken van rijkdom. Groeten Rianne

vroeg

Waarom is ze zo dik

Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

Tot het einde van de 19de eeuw waren volle vrouwen het schoonheidsideaal. Eerst lag de nadruk op buik en heupen, later verschoof de nadruk naar borsten en billen. Een dikke vrouw is een vruchtbare vrouw. Pas aan het einde van de 19de eeuw vermindert die symbolische nadruk op de vruchtbaarheid van de vrouw en ontstaat er een slanker lichaamsideaal. De elite ziet het als een teken van verfijning en beschaving wanneer er met mate wordt gegeten, een cultuur van fijnproevers. De vrouw in dit schilderij uit de 19de eeuw beantwoordt duidelijk aan het vollere lichaamsideaal.

Stach vroeg

Waarom heeft ze zulke grote borsten?

Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

Dag Stach, tot het einde van de 19de eeuw waren volle vrouwen het schoonheidsideaal. Eerst lag de nadruk op buik en heupen, later verschoof de nadruk naar borsten en billen. Pas aan het einde van de 19de eeuw ontstaat er een slanker lichaamsideaal. De elite ziet het dan als een teken van verfijning en beschaving wanneer er met mate wordt gegeten, een cultuur van fijnproevers. De vrouw in dit schilderij uit de 19de eeuw beantwoordt duidelijk aan het vollere lichaamsideaal. Hartelijke groeten, Rianne

Victoria vroeg

Heeft ze haar achter haar hoed?

Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

Dag Victoria, ik denk zelf van wel, maar wat denk jij? En waarom? Groeten, Rianne

Livi vroeg

Gaat ze dan niet sneller dood omdat ze zo dik is of maakt dat niks uit?

Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

Dag Livi, Echt gezond was haar postuur inderdaad niet. Mensen werden in die tijd ook niet zo oud als nu. In de 19e eeuw worden echter wel grote stappen gemaakt op het gebied van gezondheid en hygiëne. Rond 1850 ligt de gemiddelde levensverwachting nog onder de 40 jaar, terwijl aan het einde van de 19de eeuw de levensverwachting al is gestegen tot bijna 50 jaar. Er worden belangrijke wetenschappelijke ontdekkingen gedaan, zoals de ontdekking van de bacterie. Er ontstaat bovendien kritiek op strakke korsetten (zoals deze dame ook draagt), en er wordt gepleit voor losser vallende kleding voor kinderen, zodat ze zich makkelijker kunnen bewegen. Groeten, Rianne

Dexters vroeg

Waarom nephaar?

Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

Dag Dexter, waarschijnlijk was het haar van deze dame van zichzelf niet mooi genoeg. Om dit modieuze kapsel te creëren gebruikte ze dus nephaar. Een voorbeeld van 19de-eeuwse extensions! Groeten, Rianne

Boas vroeg

Trokken alleen rijke mensen dit aan?

Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

Dag Boas, ja dat klopt. Alleen rijke mensen konden zich zo'n outfit volgens de laatste mode veroorloven. Groeten, Rianne

loading..

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

Terug

Bling bling
Muts
Gesp
Oorhanger
Vingerring
Download

High-res beeldmateriaal aanvragen

Kruseman was de societyschilder van de Hollandse romantiek. De dames die hij portretteerde behoorden tot de rijke klasse die de nieuwste ontwikkelingen in de Parijse mode op de voet volgde. Kruseman schilderde hun modieuze kapsels, hoeden, shawls en accessoires tot in detail, op een wijze die nu haast karikaturaal lijkt, maar dat toentertijd zeker niet was.


Specificaties

Titel Damesportret
Materiaal en techniek Olieverf op doek
Objectsoort Schilderij
Locatie Dit object is te zien in zaal 16
Afmetingen Breedte: 78,7 cm
Hoogte: 65,8 cm
Makers Schilder: Jan Adam Kruseman
Inventarisnummer 1426 (OK)
Credits Schenking / Donation: H.W Twiss, P.M. Twiss-Martini Buys 1935
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1935
Leeftijd maker Circa 25 jaar
Tentoonstellingen De Collectie Verrijkt (2011)
De collectie als tijdmachine (2017)
Onderwijs PO Jurken jassen en jackets
VO Mode in het museum
PO Het grote verhalenboek
Onderzoek ALMA
Materiaal Doek > Bewerkte vezel > Vezel > Plantaardig materiaal > Organisch materiaal > Materiaal > Materiaal en techniek
Olieverf > Verf > Kunstenaarsmateriaal > Materiaal > Materiaal en techniek
Object Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Alles over de maker

Jan Adam Kruseman

Haarlem 1804 - Haarlem 1862

Jan Adam Kruseman schreef zich op 15-jarige leeftijd in op de Tekenacademie en kreeg daar les van zijn neef Cornelis Kruseman. Tussen 1822 en 1824 was Kruseman ..