Vraag maar raak

Sabine (7) en Roos (6) vroeg

Waarom kijkt de mevrouw niet naar de mijnheer, en de mijnheer wel naar de mevrouw?

Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

Dag Sabine en Roos, Wat een leuke vraag! Helaas weten we niet zeker waarom de schilder dit heeft gedaan. Misschien vond hij het saai om zowel de man als de vrouw recht naar voren te laten kijken? De afbeelding wordt dan wat stijver natuurlijk dus misschien laat hij de man naar vrouw kijken om de houding van de twee figuren wat spannender te maken? Groeten, Rianne

izan di yamak vroeg

waar gaat het kunstwerk over ??

Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

Dag Izan, Als je het werk op tour.boijmans.nl en collectie.boijmans.nl opzoekt vind je wat meer informatie over het werk en een leuk filmpje! Groeten Rianne

Rosa vroeg

Waren ze verplicht om te trouwen?

Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

Dag Rosa, Bedankt voor je vraag! In de 17de eeuw had er een belangrijke verandering plaatsgevonden. De katholieke kerk zag voortplanting altijd als belangrijkste functie van het huwelijk, maar onder invloed van de Reformatie (de opkomst van het Protestante geloof) werden 'liefde en vriendschap' de basis voor een huwelijk. In de 16de eeuw was het nog het recht en de plicht van ouders om een geschikte partner voor hun dochter te vinden, maar in de 17de eeuw werd hier al soepeler over gedacht. Ouders mochten hun kinderen niet dwingen tot een huwelijk waar ze het niet mee eens waren, maar andersom mochten kinderen ook geen huwelijk aangaan waartegen de ouders zich uitgesproken hadden. De ouderlijke invloed was dus nog vrij sterk en een verhulde vorm van uithuwelijken was mogelijk, maar langzamerhand kwam er meer ruimte voor een persoonlijke keuze van huwelijkspartners. Denk jij dat de afgebeelde man en vrouw verliefd op elkaar zijn of niet? En waarom denk je dat?

Kiki vroeg

Waarom is het zo donker?

Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

Dag Kiki, bedankt voor je vraag. Waarom denk je zelf dat het schilderij zo donker is? De luxueuze materialen van de witte jurk steken wel extra mooi af tegen de zwarte achtergrond en de zwarte kleding van de man vind je ook niet? Groeten, Rianne

Anna vroeg

Het ziet er zo zielig uit hoe kan dat?

Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

Dag Anna, misschien vind je het er wat zielig uit zien omdat ze niet lachen? In de 17de eeuw was het namelijk niet netjes om te lachen in een portret. Groeten, Rianne

Monique Lindenbergh vroeg

Wanneer komt dit schilderij weer uit het depot? Ik mis dit topstuk.

Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

Beste Monique, wat vervelend om te horen dat je dit werk zo mist. Het goede nieuws is dat het niet in depot is, maar uitgeleend aan het Museum of Fine Arts in Boston, en het Nelson-Atkins Museum in Kansas. Dus op dit moment kunnen mensen aan de andere kant van de wereld van dit topstuk genieten. Naar verwachting hangt het schilderij in juni 2016 weer bij ons op zaal. Hartelijke groeten, Rianne

loading..

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

Terug

Minnetuin
Kraag
Kraag
Manchet
Manchet
Slipper
Schoen
Halsketting
Broche
Armband
Vingerring
Download

High-res beeldmateriaal aanvragen

Abraham del Court en zijn echtgenote Maria de Kaersgieter

Bartholomeus van der Helst (in 1654)

Van der Helst was een veelgevraagd portretschilder. In dit monumentale dubbelportret bewijst de meester zich door de realistische weergave van gezichten en stoffen. Opdrachtgever voor dit huwelijksportret was de Amsterdamse lakenkoopman Abraham del Court. Hij draagt een zwart satijnen kostuum en zijn vrouw Maria is gekleed in een zilverwitte Franse satijnen jurk.


Specificaties

Titel Abraham del Court en zijn echtgenote Maria de Kaersgieter
Materiaal en techniek Olieverf op doek
Objectsoort Schilderij
Locatie Dit object is te zien in zaal 23
Afmetingen Breedte: 146,5 cm
Hoogte: 172 cm
Makers Schilder: Bartholomeus van der Helst
Inventarisnummer 1296 (OK)
Credits Aankoop / Purchase: 1866
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1866
Leeftijd maker Circa 41 jaar
Tentoonstellingen De Collectie Verrijkt (2011)
Externe tentoonstellingen Reflecting Class in the Age of Rembrandt and Vermeer (2016)
Onderwijs PO Jurken jassen en jackets
VO Mode in het museum
PO Het grote verhalenboek
Onderzoek ALMA
Materiaal Doek > Bewerkte vezel > Vezel > Plantaardig materiaal > Organisch materiaal > Materiaal > Materiaal en techniek
Olieverf > Verf > Kunstenaarsmateriaal > Materiaal > Materiaal en techniek
Object Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Alles over de maker

Bartholomeus van der Helst

Haarlem 1613 - Amsterdam 1670

Bartholomeus van der Helst schilderde voornamelijk portretten en groepsportretten van gegoede burgers, kooplieden en regenten. Hij ontving zijn opleiding bij de..