Vraag maar raak

Merel vroeg

Hoe werd je de leerling van Rembrandt?

Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

Beste Merel. Je ouders konden aan Rembrandt vragen of je bij hem in de leer mocht gaan. Je moest dan natuurlijk wel wat talent hebben, want les krijgen van Rembrandt kostte veel geld: 100 gulden per jaar. In die tijd verdienden maar weinig mensen meer dan 1 gulden per dag, dus reken maar uit! Rembrandt is zelf ook ooit leerling geweest, vanaf zijn 15e tot zijn 18e was de Leidse schilder Jacob van Swanenburgh zijn leraar. Later ging hij ook nog in de leer bij de schilder Pieter Lastman in Amsterdam. Groeten, Peter

marga van wijngaarden vroeg

Ik ben gisteren in het Boijmans geweest en wat me opviel was dat 'veel' schilderijen bijna niet meer goed te bekijken waren omdat ze wel heel erg donker geworden waren. Worden er wel schilderijen schoongemaakt om ze weer wat helderder te laten zijn? Of is dit te kostbaar? Groeten, Marga

Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

Beste Marga, Donkere schilderijen: Dat hangt van heel veel af. Het kan een vernis zijn die is verkleurd, donker geworden. Het kunnen pigmenten zijn die verdonkeren. Zo kan blauw bijvoorbeeld bijna zwart worden, kijk maar naar de mantel van Maria bij Fra Angelico. En heel belangrijk is ook dat schilderijen die op een bruine ondergrond zijn geschilderd, zeer vaak in de loop der eeuwen nadonkeren. Dat geldt dan vooral voor Italiaanse schilderijen, vooral uit de 17de en 18de eeuw, toen het zeer gebruikelijk was om op een bruine ondergrond te schilderen. Ook Nederlandse kunstenaars die in Italië werkten gebruikten deze techniek. Een goed voorbeeld is het werk van Sweerts, Tekenaar bij een fontein. Keuze tot restauratie: Het belangrijkste argument om te gaan restaureren is dat de verf van een schilderij niet vastzit (dat de verf dus bladdert), zodat er gevaar bestaat dat er originele verf verloren gaat. Daarnaast kan de drager, en dat geldt dan vooral voor panelen, niet in goede conditie zijn, zodat er bijvoorbeeld spanning op de verflaag ontstaat waardoor er gevaar is voor bladderen. Dit is nog wel eens het geval als er een parket (latten) op de achterkant van een paneel is geplakt waardoor het oorspronkelijke paneel niet goed kan bewegen. Daarnaast is een belangrijk argument als de vernis zeer vergeeld is of als de retouches zeer verkleurd zijn, waardoor het oorspronkelijk beeld van het kunstwerk niet meer te zien is. In principe zijn we altijd terughoudend met restauraties, als het niet echt hoeft dan liever niet. De Tobit en Anna zal ongetwijfeld altijd al vrij donker zijn geweest, maar ongetwijfeld is het ook nagedonkerd omdat het op een bestaand schilderij van een stilleven is geschilderd dat een donkere achtergrond heeft. Doordat verf in de eeuwen heen transparanter wordt schemert die donkere verf er nu doorheen. Met vriendelijke groet, Friso Lammertse Conservator

Luuc vroeg

Waarom kijkt de man zo serieus?

Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

Dag Luuc, Het was in die tijd eigenlijk niet netjes om lachend geportretteerd te worden. Je wilde laten zien hoe belangrijk je was, of hoe rijk, en daarbij past een serieuze houding beter dan een lach. Groeten, Rianne

Caroline Dubois vroeg

Waarom zijn de schilderijen uit die tijd altijd zo donker?

Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

Dag Caroline, Een belangrijke reden was dat kunstenaars in die tijd binnen schilderden, in hun atelier. Daar was het behoorlijk donker omdat er nog geen elektrisch licht bestond. Bovendien kan een schilderij naar verloop van tijd ook verkleuren, vaak wordt de vernislaag donkerder van kleur en het schilderij kan ook vuil zijn. Groeten, Rianne

loading..

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

Terug

Zelfportret
Download

High-res beeldmateriaal aanvragen

Dit meesterlijke portret werd ooit beschouwd als een werk van Rembrandt van Rijn, maar het is van zijn de briljante leerling Carel Fabritius. Het oeuvre van Fabritius is klein, er zijn ongeveer tien schilderijen bekend. De schilder kwam jong om het leven toen zijn atelier werd verwoest bij een grote kruitexplosie in 1654 in zijn woonplaats Delft.


Specificaties

Titel Zelfportret
Materiaal en techniek Olieverf op paneel
Objectsoort Schilderij
Locatie Dit object is te zien in zaal 23
Afmetingen Hoogte: 65 cm
Breedte: 49 cm
Makers Schilder: Carel Fabritius
Inventarisnummer 1205 (OK)
Credits Uit de nalatenschap van / from the estate of: F.J.O. Boijmans 1847
Collectie Oude Kunst
Verwervingsdatum 1847
Leeftijd maker Circa 23 jaar
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Tentoonstellingen Van Gogh & Roulin (2011)
De collectie als tijdmachine (2017)
De Collectie Verrijkt (2011)
Materiaal Paneel > Bewerkt hout > Hout > Plantaardig materiaal > Organisch materiaal > Materiaal > Materiaal en techniek
Olieverf > Verf > Kunstenaarsmateriaal > Materiaal > Materiaal en techniek
Object Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Alles over de maker

Carel Fabritius

Midden-Beemster 1622 - Delft 1654

Carel Fabritius kreeg zijn artistieke vooropleiding van zijn vader. In 1641 verhuisde hij naar Amsterdam en ging daar bij Rembrandt in de leer. Onder diens naam..