Vraag maar raak

Er zijn nog geen vragen over dit object gesteld.

loading..

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

Terug

Download

High-res beeldmateriaal aanvragen

Rozen en pioenrozen waren Fantin-Latours lievelingsbloemen, of misschien is het beter te zeggen dat hij daarmee het meeste succes had. Bij voorkeur schikte hij zijn boeketten in glazen vazen van eenvoudige vorm. Deze waren gemakkelijk te schilderen, kostten vrijwel niets en leidden de aandacht niet van de bloemen af. Bovendien gaf het schilderen van glas met kleine glimlichtjes de schilder de gelegenheid zijn virtuositeit te tonen. De neutrale achtergrond zonder opvallende ruimte- of lichteffecten verleent Fantin-Latours bloemarrangementen een sfeer van rust. Op de achterkant van het doek staat het stempel van de firma Hardy-Alan, fabrikant van schildersbenodigdheden in Parijs. Vanaf 1861 kocht Fantin-Latour regelmatig materialen bij deze firma. Bij voorkeur gebruikte hij 'toile absorbante', geprepareerd doek dat verf sneller opneemt dan ongeprepareerd linnen. Over de door de fabrikant aangebrachte grondering bracht hij een dun leverkleurig verflaagje aan, dat hij bewerkte met een grove kwast. Hierdoor ontstond een levendig, transparant effect, nog versterkt door de stuctuur van het weefsel. De vaas en de tafel zijn dun opgezet. De bloemen daarentegen zijn met behulp van meer pasteuze verf geschilderd. Door dit contrast lijken de pioenen zich los te maken van hun omgeving en krijgen zij bijna iets tastbaars.


Specificaties

Titel Pioenen
Materiaal en techniek Olieverf op doek
Objectsoort Schilderij
Locatie Dit object is te zien in zaal 15
Afmetingen Breedte: 44,3 cm
Hoogte: 49 cm
Makers Schilder: Henri Fantin-Latour
Inventarisnummer VdV 23
Credits Bruikleen / Loan: Stichting Willem van der Vorm 1972
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1972
Leeftijd maker Onbekend
Verzamelaar Willem van der Vorm
Tentoonstellingen Impressionisme: Een schone kijk (1992)
De verzameling Willem van der Vorm. Schilderijen van Hollandse en Franse meesters uit de 17e en 19e eeuw (1950)
De Collectie Verrijkt (2011)
De collectie als tijdmachine (2017)
Externe tentoonstellingen De fluwelen touch van Fantin-Latour (2013)
Materiaal Olieverf > Verf > Kunstenaarsmateriaal > Materiaal > Materiaal en techniek
Doek > Bewerkte vezel > Vezel > Plantaardig materiaal > Organisch materiaal > Materiaal > Materiaal en techniek
Object Schilderij > Schildering > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Geografische herkomst Frankrijk > West-Europa > Europa

Alles over de maker