Nieuwe presentatie vaste collectie vanaf 10 juni 2017

Museumbezoekers kijken gemiddeld 8 seconden naar een kunstwerk. ‘Als ik daar nu met deze nieuwe collectiepresentatie 10 of 15 seconden van zou kunnen maken, dan ben ik geslaagd,’ zegt emeritus hoogleraar kunstgeschiedenis en kunstenaar Carel Blotkamp (72). ‘Ik wil de blik niet alleen langer vasthouden, maar het kijken zelf ook intensiveren. Dus niet dat je als bezoeker in anderhalf uur van begin naar het einde sjokt, maar slow watching.’

Hoe en wat

Over circa drie maanden, op 10 juni, wordt de vaste collectie op een ingrijpend nieuwe manier gepresenteerd. Omdat het in fasen gebeurt, is nu al merkbaar dat er kunstwerken van zaal naar het depot ‘verdwijnen’. Blotkamp is als gastconservator gevraagd omdat hij eerder met succes museale collecties in een nieuw licht zette, zoals bij het Mauritshuis in Den Haag en het Stedelijk Museum in Amsterdam. Hoe gaat hij dat deze keer doen? ‘Ik keer terug naar de chronologische ordening, maar dan met een twist en een steviger accent op de kunst van na 1945, met veel aandacht ook voor de verborgen delen uit de collectie als tekenkunst en grafiek.’

Mark Rothko, Grey, Orange on Maroon, No. 8, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Fotograaf: Studio Tromp, Rotterdam.
Mark Rothko, Grey, Orange on Maroon, No. 8, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Fotograaf: Studio Tromp, Rotterdam.
Donald Judd, Untitled (Zonder titel), Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam / Creditline fotograaf: Jannes Linders, Rotterdam.
Donald Judd, Untitled (Zonder titel), Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam / Creditline fotograaf: Jannes Linders, Rotterdam.

Tijdmachine

De collectie wordt in acht blokken gepresenteerd, die verspringen in de tijd. ‘Je reist als het ware door de collectie in een tijdmachine, en de overgangen zijn abrupt. Ik hoop hierdoor het oog te scherpen en de geest te prikkelen.’ De vormgeving wordt ook bijzonder: elk tijdsblok krijgt een andere kleur. ‘Licht voor moderne kunst, donkerder voor de oude kunst. De kleuren komen allemaal uit het palet van kunstenaar Peter Struycken, die deze speciaal voor musea ontwikkelde. Voor de religieuze kunst gebruiken we violet, dat wordt prachtig.’ Wanneer vindt Blotkamp zijn opzet geslaagd? ‘Als mensen doorhebben hoe rijk en kwalitatief hoogwaardig de Boijmans-collectie is, en nog eens terugkomen om de kunst echt in zich op te nemen.’

Meester van de Virgo inter Virgines, De verkondiging aan Maria, Museum Boijmans Van Beuningen / Creditline fotograaf: Studio Tromp, Rotterdam.
Meester van de Virgo inter Virgines, De verkondiging aan Maria, Museum Boijmans Van Beuningen / Creditline fotograaf: Studio Tromp, Rotterdam.

Gesloten zalen

Aankomende zomer worden kunstwerken uit de vaste collectie omgewisseld: de oude opstelling gaat terug naar het depot. De werkzaamheden vinden plaats van 6 maart tot en met 9 juni 2017. Om deze reden zullen een aantal zalen in het museum gesloten blijven gedurende deze periode. Check hier of de werken die u wilt zien op zaal hangen.