De favorieten van... modeontwerper Joline Jolink

Modeontwerper Joline Jolink is een zelfverklaard grootliefhebber van kunst. Welke werken uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen prikkelen haar verbeelding? In haar werk zoekt Joline Jolink altijd naar het ultiemste ontwerp; gemaakt van mooie materialen. In Museum Boijmans van Beuningen kijkt ze het goede voorbeeld af.

Rain Forest Wall - Louise Nevelson

‘Geweldig dat Museum Boijmans Van Beuningen een werk heeft van Louise Nevelson! Zij is een grote inspiratiebron voor mij. Ze is net als mijn oma in Oekraïne geboren. Louise Nevelson is een van de grootste vrouwelijke Amerikaanse kunstenaars, maar gek genoeg kennen weinig mensen haar en haar werk. ‘Louis Nevelson: a passionate life’ - haar biografie - gaf me inzicht in de strijd die ze gevoerd heeft om als alleenstaande moeder in een nieuw land vorm te geven aan haar visie en de erkenning daarvoor. Om nog even extra te onderstrepen hoe robuust Nevelson was: de afmeting van dit werk is meer dan 2 x 3 meter! Behalve dat Nevelson met haar persoonlijke extravagante stijl een muze is voor mijn modecollecties, inspireren ook de texturen en vlakverdelingen van haar collage-achtige beeldhouwwerken bij het ontwerpen van breisels en stoffen.’

Louise Nevelson, Rain Forest Wall (Regenwoudwand), 1967, hout, verf en spiegelglas, aankoop van Stichting Museum Boijmans Van Beuningen in 1970.
Louise Nevelson, Rain Forest Wall (Regenwoudwand), 1967, hout, verf en spiegelglas, aankoop van Stichting Museum Boijmans Van Beuningen in 1970.

Marble with colour (Crete), (Marmer met kleur, Kreta) - Barbara Hepworth

‘Ook Barbara Hepworth is een muze voor mij. De sculptuur die Boijmans in de collectie heeft is perfect in zijn eenvoud. De materialen – hout en marmer – en de vormen zijn contrastrijk, maar toch geheel in harmonie. Een streven dat ik herken in mijn eigen werk. Ik zou dit werk midden mijn kamer willen zetten en ik zou er nooit genoeg van krijgen.’

Barbara Hepworth, Marble with colour (Crete), (Marmer met kleur, Kreta), 1964, marmer en hout, aankoop van Stichting Museum Boijmans Van Beuningen in 1966.
Barbara Hepworth, Marble with colour (Crete), (Marmer met kleur, Kreta), 1964, marmer en hout, aankoop van Stichting Museum Boijmans Van Beuningen in 1966.

Gestileerd portret van Jacqueline - Pablo Picasso

‘Pablo Picasso werd op zijn 70ste verliefd op de veel jongere Jacqueline Roque en maakte tot zijn dood ruim 400 portretten van haar. Jacqueline was dan ook een prachtige vrouw met een klassiek gezicht en een tijdloze stijl. De krachtige lijnen en het kleurgebruik van dit portret spreken mij erg aan.’

Pablo Picasso, Gestileerd portret van Jacqueline, 1962, Kleurenlinoleumsnede, aankoop van Stichting Museum Boijmans Van Beuningen met behulp van Stichting Lucas van Leyden in 1962.
Pablo Picasso, Gestileerd portret van Jacqueline, 1962, Kleurenlinoleumsnede, aankoop van Stichting Museum Boijmans Van Beuningen met behulp van Stichting Lucas van Leyden in 1962.

Het oorringetje - George Hendrik Breitner

‘Toen ik mijn winkel 2,5 jaar geleden verhuisde van de Amsterdamse negen straatjes naar de Rotterdamse Nieuwe Binnenweg, ontdekte ik al snel tijdens rondjes met de hond de Breitnerstraat achter onze zaak. Daarvoor had ik nog niet van deze geboren Rotterdammer gehoord.’

George Hendrik Breitner, het oorringetje, 1893, olieverf op doek, bruikleen van Stichting Museum Boijmans Van Beuningen met steun van W.H. de Monchy en Erasmus Stichting 1952.
George Hendrik Breitner, het oorringetje, 1893, olieverf op doek, bruikleen van Stichting Museum Boijmans Van Beuningen met steun van W.H. de Monchy en Erasmus Stichting 1952.

Weekly Dinner - Hella Jongerius

‘Industrieel ontwerpster Hella Jongerius is bij mij bekend van haar vazen en meubels. Een gedegen onderzoekster op het gebied van vorm en kleur. ‘Weekly Dinner’ vind ik een luchtiger werk, dat ons met humor een spiegel voor houdt. Het werk oogt nog steeds actueel, terwijl ons leven inmiddels nog veel en veel verder met onze computers en smartphones verweven is. Dit vind ik interessant om over na te denken: wat voorspellen creatieve denkers ons nu, dat we wellicht over nog eens 16 jaar normaal zullen vinden?’

Hella Jongerius, Weekly dinner, 2000, Geverfd MDF, aankoop van Stichting Museum Boijmans Van Beuningen met steun van het Mondriaan Fonds in 2003.
Hella Jongerius, Weekly dinner, 2000, Geverfd MDF, aankoop van Stichting Museum Boijmans Van Beuningen met steun van het Mondriaan Fonds in 2003.

Kwadratenreliëf, 3de opvatting - Jan Schoonhoven

‘Ik word rustig van het werk van Jan Schoonhoven. Een prettig, kalm gevoel kwam over me toen ik zijn werk voor het eerst bekeek. Met name deze serie met herhalend reliëf vind ik hypnotiserend. De texturen inspireren mij om nieuwe breisteken te ontwikkelen. De hellingen van de vlakken maken subtiele schaduwen die zich op beeldscherm moeilijk laten vangen, maar in het echt ervoor zorgen dat je toch niet uitgekeken raakt op een ogenschijnlijk doodeenvoudig werk.’

Jan Schoonhoven, Kwadratenreliëf, 3de opvatting, 1967, wit beschilderd karton, aankoop van Stichting Museum Boijmans Van Beuningen in 1968.
Jan Schoonhoven, Kwadratenreliëf, 3de opvatting, 1967, wit beschilderd karton, aankoop van Stichting Museum Boijmans Van Beuningen in 1968.

Waxing Arcs - Richard Serra

‘De kracht van eenvoud, materiaal en een groot gebaar qua vorm; iedere keer als ik Museum Boijmans Van Beuningen binnenga loop ik even langs de bogen van Serra. Ze horen echt op deze plek.’

Ricgard Serra, Waxing Arcs, 1980 (1999), Corten staal, aankoop van Stichting Museum Boijmans Van Beuningen met steun van Stichting Fonds Willem van Rede in 1980.
Ricgard Serra, Waxing Arcs, 1980 (1999), Corten staal, aankoop van Stichting Museum Boijmans Van Beuningen met steun van Stichting Fonds Willem van Rede in 1980.

Thank You Thighmaster Serie / Pam - Inez van Lamsweerde

‘Verontrustend vinden we dit beeld niet meer, maar dat was het begin jaren 90 wel anders. Inez van Lamsweerde experimenteerde als een van de eerste fotografen met photoshop. Nog altijd blijft de foto aantrekken door het ongemakkelijke aspect ervan. Van Lamsweerdes werk zet zich af tegen de heersende schoonheidsidealen. Daarom is het juist zo bijzonder dat ze zo’n grote naam in de modefotografie is geworden.’

Inez van Lamsweerde, Thank You Thighmaster Serie / Pam, 1993, kleurenfoto en perspex, aankoop van Stichting Museum Boijmans Van Beuningen in 1994.
Inez van Lamsweerde, Thank You Thighmaster Serie / Pam, 1993, kleurenfoto en perspex, aankoop van Stichting Museum Boijmans Van Beuningen in 1994.