De favorieten van... het Boijmans Kinderbestuur

Sinds augustus 2016 heeft Museum Boijmans Van Beuningen een heus kinderbestuur. Dit zijn de bestuursleden: Ana, Wendel, Mirthe, Helena, Sergen, Cesar, Rosalie en Fabian. Het Boijmans Kinderbestuur geeft een heel schooljaar lang advies over hoe Boijmans tentoonstellingen en het museum leuker en meer kindvriendelijk kan maken. Het museum heeft al veel van de kinderen geleerd! Ieder bestuurslid heeft een eigen favoriete werk. In deze post komen de favorieten van enkele kinderbestuursleden voorbij.

De favoriet van Helena: ‘Orpheus, Eurydice en Aristaeus’ van Jacopo del Sellaio

Dit werk is anders dan de meeste schilderijen, dat zijn gewoon plaatjes, waar geen groot verhaal in staat. Er is hier een heel verhaal uitgebeeld in één schilderij, het begint in het midden en eindigt op een plek die je niet kan zien. Ik denk bijna elke avond aan dit schilderij en dan zie ik het plaatje voor me en dan vertel ik het verhaal aan mezelf omdat ik het zo leuk vind. En het was leuk om over dit schilderij te vertellen aan mijn klasgenootjes, maar niet alle kinderen van mijn klas waren erbij.

De favoriet van Fabian: ‘De toren van Babel’ van Pieter Bruegel

Mijn favoriete schilderij uit Museum Boijmans Van Beuningen is de Toren van Babel van Bruegel. Ik vind het mooi omdat de Toren van Babel er echt uitziet en daarom inspireert het mij. Ik heb een afbeelding van de Toren van Babel ingelijst op de muur in mijn kamer. Ik houd ervan om op het schilderij te kijken!

Pieter Bruegel, De toren van Babel, c. 1568, olieverf op doek, verworven met de verzameling van D.G. van Beuningen in 1958.
Pieter Bruegel, De toren van Babel, c. 1568, olieverf op doek, verworven met de verzameling van D.G. van Beuningen in 1958.

De favoriet van Wendel: 'Monsieur et Madame' van Joan Miró

Het mooiste kunstwerk uit Museum Boijmans van Beuningen vind ik Monsieur et Madame (Meneer en Mevrouw) van Joan Miró. Ik vind dit kunstwerk heel erg leuk want je weet dat een van de twee ‘’krukken’’ de vrouw is en de andere de man. Alleen weet je niet welke ‘’kruk’’ de vrouw is en welke de man en daarom moet je heel erg nadenken bij dit kunstwerk en dat vind ik leuk om te doen. Ook vind ik het een leuk kunstwerk omdat het houten krukken lijken maar dat is niet zo. De krukken zijn van brons gemaakt. Als je de titel van het kunstwerk niet kent, dan denk je waarschijnlijk dit zijn maar twee krukken maar als je dan de naam hoort, dan denk je waarschijnlijk: oh daarom zijn deze krukken van deze grootte en kleuren. De schilderijen van Miró vind ik trouwens ook erg mooi omdat je een eigen verhaal erbij kan bedenken.

De favoriet van Rosalie: ‘Twee paarden in een landschap’ van Hans Memling

Altijd als ik paarden zie, kijk ik of er een hoorn tussen de oren zit. Overal hoop ik eenhoorns zien. Je zou er bijna voorbij lopen, zo klein en onopvallend hangt het in de hoek van de zaal, maar iets op het schilderij maakt mij nieuwsgierig. Nee, het zijn geen eenhoorns maar wat zit daar op de rug van het witte paard? Het witte paard is helemaal met haar hoofd naar beneden gebogen alsof die aan het eten of drinken is en het bruine paard kijkt een beetje verschikt naar links. Waar zou hij naar kijken? Hier wil ik meer over weten.

Op de website van het Boijmans staat: ‘waarschijnlijk was dit het rechterdeel van een tweeluik van een allegorie op de liefde. Op het linkerdeel, dat zich in het Metropolitan Museum in New York bevindt, staat het portret van een vrouw met een bloem in de hand, een teken dat ze verliefd is’. Ik denk: misschien was de schilder of de vrouw wel heel gek op paarden, zoals ik op eenhoorns ben, en vonden ze aapjes gewoon hele leuke dieren, of hadden ze een aap als huisdier, en is de geest van de aap daarom op het paard terecht gekomen. En als de haar liefde voor paarden zo groot was, en het aapje haar liefste huisdier, is het dan niet heel mooi om de twee schilderijtjes weer bij elkaar terug te brengen? Zodat de vrouw naar haar paarden kan kijken, en het paard naar de vrouw. En misschien kan het schilderij in Boijmans tot die tijd aan de rechterkant hangen, zo kan het paard lekker de ruimte in kijken en niet naar een muur.

Hans Memling, Twee paarden in een landschap, c. 1490, olieverf op doek, verworven met de verzameling van D.G. van Beuningen in 1958.
Hans Memling, Twee paarden in een landschap, c. 1490, olieverf op doek, verworven met de verzameling van D.G. van Beuningen in 1958.

De favoriet van Mirthe: ‘De toren van Babel’ van Pieter Bruegel

Ik vind de Toren van Babel erg mooi, omdat je echt goed ziet hoe de toren wordt gemaakt. Door heel veel mensen, met heel veel stenen. Ook wordt de kleur van de toren steeds lichter, van rood naar een soort geel. Het liefst zou ik het schilderij met een vergrootglas bekijken, want dan is er volgens mij nog meer te zien. En er zit een mooi en interessant verhaal achter. Over de bouw van de toren en over waarom we allemaal andere talen spreken. Ik geloof zelf niet in God, maar ik vind verhalen uit de bijbel wel heel leuk. En in het museum hangen veel schilderijen met Bijbelse verhalen. 

De favoriet van Sergen: ‘Double steel cage piece’ van Bruce Nauman

Dit is mijn favoriete kunstwerk omdat er een opdracht bij hoort: je moet een deur moet zoeken. Je begint hem te zoeken en dan denk je dat er geen deur is. Maar het is een strikvraag. Want je gaat door een deur om in het kunstwerk te komen en dan pas zoek je de deur, maar dan heb je hem al gevonden omdat de deur waar je doorheen gaat de deur is die je moet vinden.

Wist je dat...

Het Boijmans Kinderbestuur een keer per maand samenkomt in Museum Boijmans Van Beuningen? De kinderbestuursleden hebben directeur Sjarel Ex ontmoet, de kelders van het museum bezocht, rondleidingen gegeven en nog veel meer!

Het Boijmans Kinderbestuur met directeur Sjarel Ex.
Het Boijmans Kinderbestuur met directeur Sjarel Ex.